Ako sme pátrali po štruktúre kyseliny osmičelej

Autor: Slávka Tajcnárová | 16.6.2017 o 12:49 | (upravené 16.6.2017 o 15:54) Karma článku: 4,28 | Prečítané:  756x

Moje dieťa nie je dokonalé. Občas si nenapíše úlohu, občas neporiadne opíše poznámky. No v učebniciach odpoveď nenájde. Učiteľ z chémie dal ôsmakom vypracovať úlohy, na ktoré sme nenašli odpovede ani po dvoch hodinách hľadania.

Keď som chodila ja za socializmu na základnú školu, bolo to jednoduché. Učebnica - zošit. Samozrejme, boli učitelia, ktorí vyžadovali doslovné poučky, čo nám liezlo na nervy. Museli sme  odrapotať vybrané slová, či malú násobilku. Vyžadovali, aby sme vedeli vymenovať rieky na Slovensku, aj pohoria v Ázii, aj prvky Mendelejevovej periodickej sústavy prvkov.
Všetko, čo od nás chceli, sme však vedeli nájsť v učebniciach. Mohli sme byť aj dva týždne chorí a stačilo zavolať spolužiakovi, ktorý nám povedal: "Strana 22 až 28!" a človek sa sám, bez problémov, pripravil. Potom stačilo mať doma jednu solídnu encyklopédiu a premiant v nás bol na svete.

Dnes je situácia iná. Nie jeden šlabikár, či učebnica a jeden zošit. Učebnica nová, učebnica stará, pracovný zošit č.1 až X. A k tomu všetkému hordy oxeroxovaných "A - štvoriek".
Keď začal pred trinástimi rokmi chodiť do školy môj syn, myslela som si, že je to dočasné. No mám aj o čosi mladšiu dcéru a prefotené podklady sú aj naďalej každodennou realitou.

Včera priniesla (ako inak, oxeroxované) otázky z chémie, ktoré bolo potrebné vypracovať. Odpovede na niektoré vedela hneď, na iné si ich našla v zošite, no ani jednu nehľadala v učebnici - pretože ju celý rok na vyučovaní nikto nepoužíva. Nenašla ich však ani v oxeroxovaných podkladoch, ktoré od pána učiteľa žiaci majú.

Dobre, povedali sme si. Je to učivo ôsmej triedy základnej školy. Existuje množstvo webstránok, edupage a čo ja viem, čo ešte. Veď je 21. storočie! Treba byť kreatívny, aktívny, nevzdať sa pri prvom neúspechu...  
Názvy hydridov, kyselín a hydroxidov sme  preložili do angličtiny a hľadali ich molekulárne štruktúry v tomto jazyku, lebo v slovenčine sme relevantné odpovede našli len pri dvoch otázkach a zostávalo ich ešte deväť. Po vyše dvoch hodinách sme však neboli ani za pomoci angličtiny múdrejšie.
Začala som rozmýšľať, kto z mojich kamarátov by mohol mať tušenie. Lekár? Matfyzák, čo vyrába vo fabrike produkty zo zinku? Smola. Odkázali nás na internet s vysvetlením - veď kto normálny by dnes potreboval vedieť nakresliť molekulárnu štruktúru kyseliny osmičelej či hydroxidu bárnatého?!

Úplne zúfalá a skôr z recesie som na facebooku zverejnila prosbu o pomoc. Ozval sa mi známy a poslal mi odpovede. Šťastie bolo nesmierne!
Nie, nepamätal si to zo základnej školy. Jeho manželka má červený diplom a štátnicu z chémie - tak tá to vedela. S učivom z chémie pre ôsmy ročník základnej školy nám vedela pomocť až ona.

Všade sa stále hovorí, ako je dôležité spájať školu so životom, podporovať deti, aby mali o vzdelanie a vedomosti záujem. Neučiť ich len nezmyselné poučky, no veci, ktoré v živote využijú. Mojej dcére sa  vzorec  H2OsO5 do pamäti zrejme nevryje, no ja si už asi navždy budem pamätať, že je to kyselina osmičelá. Molekulárnu štruktúru - tú však kresliť nikdy v živote nebudem.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Rozbil som systém médií, hovorí v rozhovore pre SME Babiš

Kauza Čapí hnízdo je pomsta, tvrdí možný budúci český premiér.

TECH

Facebook sa radikálne mení, začal ukrývať správy

Nová funkcia rozdelí obsah do dvoch kanálov.


Už ste čítali?